Тема:
Поетизація працьовитості та скромності, віра в перемогу добра над злом у казці
Шарля Перро «Попелюшка, або соболевий черевичок»
Мета: розкрити загальнолюдське значення
твору, показати переваги чесності, терпіння, благородства над непорядністю;
розвивати навички характеристики персонажа літературного твору; виховувати
доброту, чесність, скромність, працьовитість.
Обладнання: учнівські малюнки з моделями
бального одягу для сестер Попелюшки; уривок з художнього фільму Михайла Шапіро
«Попелюшка», записи на дошці імен актрис, які виконували головні ролі у фільмі,
схема «Відношення героїв твору до Попелюшки».
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
Казки зовсім не дрібниця... їхня мета - показати, які переваги
чесності, терпіння, слухняності і які біди переслідують тих, хто зневажає
порядність.
Шарль Перро
I.
Вступ.
Учениця виконує «Песню Золушки».
- Напевно, кожна з дівчаток хотіла б опинитися на місці Попелюшки. Чому ж
так сталося, що тільки цій дівчині з казки так поталанило. Сьогодні на уроці ми
з'ясуємо, за що ж героїня отримала таку нагороду. Зрозуміло, це тільки казка,
але, як писав Пушкін, «Сказка - ложь, да в ней намек, добрым молодцам урок».
Давайте дослідимо, яких же якостей ми можемо навчитися у Попелюшки.
II.
Осмислення матеріалу.
1. Бесіда за запитаннями.
^ Як автор
описує життя Попелюшки у мачухи? ^ Що є джерелом страждань дівчини? ^ Якими зображено
сестер?
^ Чому дочки
мачухи так бажають поїхати на бал?
2. Розігрування сцени розмови сестер з Попелюшкою перед балом, передаючи
емоції й почуття героїв.
- Чому Попелюшка допомагає сестрам, хоча вони з неї насміхаються?
3. Презентація творчої групи.
-
Ви знаєте, що дуже багато роботи
лягло на плечі дівчини під час приготувань сестер до балу. Наша творча група
вирішила допомогти Попелюшці й підготували ось такі моделі одягу. Чому саме
такий вибір, ми зараз почуємо {творча група проводить «показ»)
4.
Від імені Попелюшки описати її
стан після того, як сестри з матір'ю поїхали на бал.
-
Чому Чарівниця допомагає дівчині?
-
Як зустріли красуню в палаці?
-
Чи тільки зовнішність дівчини так
вплинула на присутніх?
-
Чому сестри не впізнають її?
-
Чому Попелюшка забуває про наказ
хрещеної?
-
Коли посланці принца приїжджають
міряти черевичок до будинку мачухи, то сестри прагнули зробити усе, аби всунути
свою ногу. Чому, адже вони знають, що це не їхнє взуття?
5. У тексті казки є така фраза: «... коли Попелюшка вийняла з кишені
другий такий черевичок і наділа його на другу ніжку, вони аж уклякли на місці.»
Що означає слово «заклякли»?
-
Досить цікаво і комічно
представлено цей епізод у фільмі М. Шапіро.
6.
Демонстрація уривка з фільму.
-
Що вам сподобалося в цьому
епізоді?
-
Зверніть увагу на дошку. Тут
записано імена знаменитих актрис, які виконували ролі у даному фільмі.
III.
Порівняльна характеристика
Попелюшки і сестер.
Перевірка та аналіз домашнього завдання.
IV. Заповнення схеми «Відношення героїв твору до Попелюшки»
(біля стрілочок написати характер відносин)
-
Від чого ж залежить, що одні
люблять і поважають дівчину, а інші принижують і зневажають?
-
А як відноситься до героїні автор?
З чого це видно?
-
Яке ваше відношення до Попелюшки?
Відповідь обґрунтувати.
V.
Висновки до уроку.
1) - Чого вчить нас ця казка?
- Як ви пов'яжете сказане зі словами Шарля Перро в епіграфі до уроку.
-
Назвіть відомі вам прислів'я, які
б підійшли до характеристики Попелюшки або сестер.
2) Заключне слово учителя.
У казці
добро і благородство перемогли зло. Чесність і порядність взяли гору над
черствістю, чванливістю і гординею. Найвищої винагороди в житті досягають саме
добром, слухняністю, покірністю і працьовитістю.
Тож творімо добро частіше у
своєму житті, душевним теплом зігріваймо серця іншим.. І тоді життя буде, яку казці.
VI.
Підсумок.
Оцінювання.
VII.
Домашнє завдання:
1. Придумати кросворд до казки (низький і середній рівень).
2.
Написати міні-твір «Які риси характеру
допомогли Попелюшці стати щасливою у сімейному житті?» (достатній і високий
рівень)
|