Зарубіжник.

Сайт Рахнянської Н.Ф.

Меню сайта
Форма входу
Категорії розділу
Мої статті [4]
Уроки зі світової літератури [18]
Авторські розробки уроків
Кращі творчі роботи учнів [3]
Методика [3]
Посміхніться!

Форум немовлят

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Головна » Статті » Уроки зі світової літератури

Пауль Целан. Українське коріння поета. "Фуга смерті".

Тема:  Пауль Целан. Українське коріння поета. «Фуга смерті». Музичні принципи художньої організації твору. Особливості композиції.

Мета: дати відомості про поета, про його українське коріння, розкрити особливості зображення трагедії Голокосту в поезії «Фуга смерті», розвивати вміння і навички аналізу модерністського поетичного твору, виховувати учнів на гуманістичних принципах.

Обладнання: портрет Целана; проектна робота, виконана в програмі Pover Point «Біографія Пауля Целана»; документальні кадри про в’язнів концтаборів; репродукція картини Мунка «Крик»; музичний диск (Й.Бах «Фуги»)

Словник:   Фуга - поліфонічний (багатоголосий) музичний твір, інструментальний або вокальний, експонує одну або декілька тем почергово у всіх голосах на окреслених засадах (імітація, контрапункти); найвищий розвиток отримала у творах Й.С. Баха.

 

Хід уроку

Ніколи не оповідай своїм дітям казок про священну війну, кажи правду, яка вона є, правду багрову, наче кров, наче спалахи гарматного вогню, наче зойки жаху.

В. Борхерт

І. Вступне слово.

Пауль Целан (Пауль Анчель) – німецькомовний поет і перекладач, один із провідних митців модерністської поезії другої половини ХХ століття. У його поезії перетинаються найважливіші естетичні, філософські, моральні, релігійні, психологічні, етнічні й лінгвістичні проблеми, що визначили магістральний напрямок духовного буття в західному світі після Другої світової війни. Целан виступив новатором у царині поетичної мови. Представивши зразки «герметично зашифрованої поезії», він здобув репутацію «поета ІІІ тисячоліття».

Сьогодні познайомимося з біографією цього поета, дізнаємося про його українське коріння, проаналізуємо поезію «Фуга смерті»

ІІ. Вивчення нової теми.

1.     Презентація учнівського проекту «Біографія Пауля Целана». Під час демонстрації особлива увага звертається на ті моменти біографії, які пов’язані з Україною.

2.     Робота в зошитах. Учні записують до зошитів назви основних поетичних збірок П.Целана та рік видання.

1948р. – «Пісок із урн»

1959р. – «Мовні грати»

1963р. – «Троянда – нікому»

3.     Колективна робота над завданням: Записати визначальні фактори поезії Целана (користуючись теоретичною статтею підручника).

Ø Буковинська культура, що зазнала важкого удару за часів Другої світової війни.

Ø Голокост, який став для поета і особистою, і загальнонаціональною трагедією.

Ø Еміграція.

4.     Учитель розкриває історичне підгрунтя трагедії  Голокосту, продовжує кадрами фільму про в’язнів концтаборів; дає історичний коментар до поезії «Фуга смерті».

5.     Виразне читання поезії заздалегідь підготовленим учнем.

6.     Аналіз вірша. Бесіда.

ü Які реалії історії та особистого життя відбилися у творі?

ü Чи можна визначити цей вірш як поетичний звід свідомості, травмованої досвідом Голокосту? Обґрунтуйте свою думку, спираючись на приклади з тексту.

ü Чому, на вашу думку, розповідь ведеться від третьої особи множини?

ü Як створюється у вірші атмосфера приреченості євреїв у таборі?

ü Як замальовується представник німецького світу?

ü Чому для символічного позначення німецької та єврейської культур поет обирає образи Маргарити та Суламіф?

ü Розкрийте значення паралелі: «твоя золотиста коса Маргарито / твоя попеляста коса Суламіф».

ü Який реальний та символічний смисл мають образи: «чорне молоко світанку», «могила в повітрі», «смерть – це з Німеччини майстер»?

7.     Робота зі словником.

8.     Прослуховування «Фуги» Й.Баха.

ü Як ви думаєте, чому Целан назвав даний твір «Фугою»?

ü Визначте основні теми вірша. Як вони розвиваються?

ü У чому, на ваш погляд, полягає сенс сполучення тем музики та смерті у поезії?

ІІІ. Підсумки уроку.

1.     Робота з репродукцією картини Мунка «Крик».

ü В чому співзвучність зображеного на картині і змісту вірша «Фуга смерті»?

2.     Звернення до епіграфа.

ü Доведіть, що слова епіграфа характеризують поезію Пауля Целана.

-         Цим твором ми закінчуємо вивчення теми «Друга світова війна у дзеркалі літератури. Скажіть, у чому співзвучна поезія П. Целана творам, які вивчалися раніше?

Домашнє завдання:

1.     Повторити вивчений матеріал про модернізм, розкрити вплив філософії екзистенціалізму на літературу.

2.     Написати твір-мініатюру на тему: «Соромно бути щасливим самому».

 

Категорія: Уроки зі світової літератури | Додав: ладижанка (29.06.2011)
Переглядів: 4927 | Коментарі: 1 | Теги: Фуга смерті, Пауль Целан | Рейтинг: 3.5/2
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Корисні сайти

Моя кнопка

Аудіо
Відпочинь!

Сайт учителя світової літератури
Зробити безкоштовний сайт з uCoz