СУЧАСНІ ПІДХОДИ ДО ТИПОЛОГІЇ ТА СТРУКТУРИ УРОКІВ
Жоден
з уроків, навіть
проведених, одним і тим самим учителем з використанням однакових технологій,
методів, прийомів та засобів навчання, не буде повністю відтворювати будь-який інший. Проте говорити
про уроки, а тим більше про уроки інноваційні неможливо, не поділивши їх на
групи за певними ознаками.
У сучасній дидактиці існує кілька підходів до класифікації уроків:
за дидактичною метою, за метою організації пізнавальної діяльності, за
основними етапами навчального процесу, за методами навчання, за способами
організації навчальної діяльності учнів.
Дидактична мета є
найважливішою складовою, пусковим моментом процесу навчання, тому класифікація
за цією ознакою найбільш близька до реального уроку. У цій класифікації розрізняють:
• уроки
вивчення нового навчального матеріалу;
• уроки
формування і вдосконалення умінь та навичок;
• уроки
закріплення та застосування знань, умінь та навичок;
• уроки
узагальнення та систематизації знань;
• уроки
контролю і корекції знань, умінь та навичок;
• комбіновані
уроки.
Питання
вибору типу і, відповідно, структури уроку (його складових елементів, кроків,
які треба здійснити для досягнення дидактичної мети) потребує ретельного
обмірковування і врахування
таких умов: змісту навчального матеріалу, віку учнів, місця
конкретного уроку в системі уроків з певної теми, дидактичних можливостей і
функцій різних методів та навчальних технологій. Тобто спочатку вчитель
визначає, що планує зробити, а потім — як і якими засобами.
Коротко
зупинимося на характеристиці кожного типу уроків.
Уроки вивчення нового навчального матеріалу. Метою цього типу
уроків є оволодіння учнями новим матеріалом та новими способами діяльності.
Найбільш ефективно процес засвоєння нових понять, умінь і навичок здійснюється
учнями під час активної діяльності,
зумовленої
застосуванням учителем різноманітних методів, засобів навчання та технологій.
Уроки формування і вдосконалення вмінь та навичок. На уроках
цього типу вирішуються такі дидактичні завдання:
• повторення
і закріплення засвоєних раніше знань із застосуванням вже сформованих умінь та
навичок;
• формування
нових умінь та навичок;
• контроль
за вивченням нового навчального матеріалу і вдосконаленням знань, умінь та
навичок.
Уроки закріплення та застосування знань, умінь і навичок передбачають
наявність в учнів певної кількості попередньо засвоєних знань, умінь та
навичок, які шляхом послідовного розв'язання навчальних завдань ведуть до
досягнення дидактичної мети.
Уроки
узагальнення та систематизації знань спрямовані на вирішення двох основних
дидактичних завдань:
•
перевірку і встановлення рівня оволодіння учнями основами
теоретичних знань і способами пізнавальної діяльності;
•
повторення, корекцію і більш глибоке осмислення
навчального матеріалу.
Уроки контролю
та корекції знань, умінь і навичок призначені для:
•
контролю за рівнем засвоєння учнями теоретичного
матеріалу, сформованістю вмінь та навичок;
•
корекції засвоєних учнями знань, умінь та навичок.
Структура
уроку, тобто
послідовність його частин і елементів, залежить передусім від мети та змісту
уроку і не може будуватися стихійно. Проте не може бути й універсальних схем,
придатних для всіх випадків організації навчання.
|