Зарубіжник.

Сайт Рахнянської Н.Ф.

Меню сайта
Форма входу
Категорії розділу
Мої статті [4]
Уроки зі світової літератури [18]
Авторські розробки уроків
Кращі творчі роботи учнів [3]
Методика [3]
Посміхніться!

Форум немовлят

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Головна » Статті » Уроки зі світової літератури

Протиставлення образів пасербиці, мачухи та її рідної дочки як втілення конфлікту добра і зла (С.Маршак. "Дванадцять місяців")

Тема уроку. Протиставлення образів пасербиці, мачухи та її рідної дочки як втілення конфлікту добра і зла

За добро — добром платять.

Народна мудрість

Мета: поглиблювати знання тексту п'єси-казки С. Я. Маршака «Дванадцять місяців», вчити учнів здійснювати порівняльну характеристику персонажів; розвивати навички характеристики персонажа з використанням цитатного матеріалу; виховувати щирість, доброту, ввічливість.

Обладнання: портрет письменника, підручники, зошити, порівняльна таблиця-характеристика «Антитеза», репродукція картини В.Васнецова «Альонушка», уривки з мультфільму «Дванадцять місяців»(реж. М. Ботов) та однойменного художнього фільму (реж. Я.Нахамчука та Н.Окунцової), учнівські ілюстрації до казки.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Словник: Критик - той, хто аналізує, оцінює літературні, мистецькі та наукові твори.

Зміст уроку

(Звучить пісня Місяців із мультфільму «Дванадцять місяців») Вступне слово учителя.

Російська поетеса Маргарита Алігер згадувала, що в один з вечорів 1942 року Маршак прочитав чернетку п'єси «Дванадцять місяців». «Я не могла не дослухати, не могла не хвилюватися долями героїв, не могла не сміятися там, де цього хотів поет. Саме цей вечір, коли Маршак читав «Дванадцять місяців, пригадується мені, як один з особливо дорогих для мого серця».

-  А яке враження справив твір на вас?

-  Ми продовжуємо роботу над цим твором і сьогодні будемо працювати над темою «Протиставлення образів пасербиці, мачухи та її рідної дочки як втілення конфлікту добра і зла». Будемо характеризувати героїв, порівнювати їх, вчитися у них.

I. Актуалізація знань учнів.

—Оскільки ця казка є драматичним твором, то скажіть, на що ми будемо опиратися, характеризуючи героїв?

ІІ. Осмислення      тексту.

1. Учитель. На вулиці зима, холодно, завірюха. Завітаємо в маленький будиночок, що на околиці міста: баба викачує тісто, дочка перебирає кошики. А в цей час у зимовому лісі на затишній галявині пасербиця зустріла солдата; вони розмовляють про дива, які трапляються в лісі, розповідають одне одному про те, чому прийшли о такій порі сюди.


 

-         Що привело солдата й пасербицю в таку пору до лісу?

—Що означають слова солдата «Отож-то й амуніція в тебе другого строку»?

—Що могла б розповісти про своє життя пасербиця?

2.          Рольова    гра (учениця в ролі пасербиці розповідає про своє життя)

3.  Робота з учнівськими ілюстраціями.

4.  Читання за ролями (дія II, картина 1, с. 93)

— Оцінка пасербиці бабою та її дочкою відрізняється від сусідських. Чим саме? Чи змінили ці висловлювання ваше ставлення до дівчини?

—Чому напередодні Нового року пасербиця двічі опинилася в лісі?

5.  Перегляд уривку з кінофільму «Дванадцять місяців».

-         Якими почуттями переймалися ви, коли переглядали цей уривок?

—Як пасербиця поводиться серед братів-місяців? Чому ті погоджуються їй допомогти? (Січень каже, що зимові місяці зустрічають дівчину і біля ополонки з відрами, у лісі з оберемком хмизу; вона завжди весела, привітна, співає; Липень: «Ще й сонце не встане, а вона вже навколішки біля грядки ~ поле, підв'язує, гусінь оббирає», «Уліс прийде — гілки дурію не зломить, стиглу ягоду бере, а зелену на кущі залишає»; Вересень: «Кращої хазяйки... не знайдеш». Місяці готові прийти на допомогу — «із грозою, з віхолою, з весняною втіхою».)

—Чи можна словами епіграфа пояснити поведінку героїв? (Вдача людини виявляється в її вчинках, поведінці, ставленні до праці, до людей, подій, явищ.)

-           Суттєво характеризує героїню її мова. Наведіть приклади. («Спасибі за слово ласкаве і за хмиз спасибі» — при зустрічі з солдатом, «Скільки у світі житиму, все вам дякувати буду — за кожну рослинку, за кожну годинку!» (До місяців.))

III. Складання таблиці-характеристики.

І.Робота в зошиті.

 

-           Визначимо, які риси характеру вам сподобалися в пасербиці.

 

(Робота з однією частиною таблиці)

Пасербиця

 

Баба та її дочка

а) гарна, але бідно

А

а) нічим їм не догодиш;

вдягнена;

Н

б) жадібні;

б) «робітниця — золоті

Т

в) байдужі (дочка байдужа навіть

руки»;

И

до власної матері);

и) сумує за матір'ю;

Т

г) брехливі;

г) благородна;

Е

ґ) злі.

і) ввічлива, уважна,

3

 

спокійна;

А

 

д) слухняна.

 

 

(«Антитеза» спочатку закрита)



 

—Як баба та її дочка ставляться до дівчини? Як це їх характеризує?

 —Отримавши проліски, баба та дочка жалкують, що кошики замалі. Як ви це прокоментуєте?

—Чому вони так захоплюються брехнею в палаці королеви?

3.     Перегляд уривка з мультфільму «Дванадцять місяців»                      

- Чи випадкове їх перетворення  на собак?

- Хто гірший: мачуха чи дочка?

 —Як ви гадаєте, чи змінять щось в характері героїнь три роки

випробувань?

—Що об'єднує бабу та її дочку?

(Учні самостійно заповнюють другу частину таблиці)

—В одному будинку живуть такі різні за вдачею персонажі: пасер­биця та баба з дочкою. Який художній прийом застосовує автор при створенні образів пасербиці і мачухи з дочкою?

(відкривається «Антитеза»)

 —Що називається антитезою?                                                            

— Яку думку допомагає втілити такий прийом, як антитеза, у казці?

 —На кого з героїв прочитаних народних та літературних казок і чим              

саме схожа пасербиця? Баба та її дочка?

4.    Робота з ілюстрацією В.Васнєцова «Альонушка».

-         Що спільного у цих героїнь?                                           

5.     Підбір прислів'їв до характеристики дійових осіб.

6.     «Мікрофон». Критики

-         Ви всі не раз переглядали фільми, уривки яких були використані на уроці. Я пропоную вам спробувати себе у ролі критиків. (Словник)

-         Чи відповідає задум режисера і гра акторів вашому баченню цих подій і образів?

IV. Етап рефлексії.

>      Що на уроці було головним?

>      Що нового дізналися?

>      Чого навчилися?

>      Які риси характеру виховує ця казка?

V.  Домашнє завдання.

1. Об'єднатися в групи і дібрати разом зі своїми товаришами цитати з п'єси-казки С. Маршака «Дванадцять місяців» до образів придворних.

2.       Підготувати ілюстрації до п'єси-казки (намалювати придворних).

3.   Дібрати прислів'я.

Категорія: Уроки зі світової літератури | Додав: ладижанка (27.03.2011)
Переглядів: 8608 | Коментарі: 2 | Теги: маршак, Дванадцять місяців, 5 клас, світова література, протиставлення образів | Рейтинг: 4.0/5
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Корисні сайти

Моя кнопка

Аудіо
Відпочинь!

Сайт учителя світової літератури
Зробити безкоштовний сайт з uCoz