Зарубіжник.

Сайт Рахнянської Н.Ф.

Меню сайта
Форма входу
Категорії розділу
Мої статті [4]
Уроки зі світової літератури [18]
Авторські розробки уроків
Кращі творчі роботи учнів [3]
Методика [3]
Посміхніться!

Форум немовлят

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Головна » Статті » Мої статті

Використання мультимедійних технологій на уроках світової літератури.
Досвід роботи
                                                                                           Педагог має подбати про те,щоб якомога більше органів чуття – око, вухо,голос, чуття мускульних рухів і навіть, якщо можливо, нюх та смак
взяли участь в акті запам’ятовування … За такого дружного сприяння
 всіх органів в акті засвоєння ви переможете найлінивішу пам'ять».
К. Ушинський  

   Учитель… Важлива і відповідальна місія в суспільстві. Ця професія вимагає високої культури, ґрунтовних фахових знань, умілого володіння різноманітними методичними формами і прийомами, всебічних інтересів та ерудиції.
    У школі вже працюю, небагато-немало, - дев’ятнадцять років. Кожен рік був для мене часом поліпшення методики викладання світової літератури, професійного зростання, самовдосконалення шляхом творчого пошуку. З цією метою відвідувала методичні об’єднання, переймала досвід колег, ділилася набутими знаннями, підвищувала власний фаховий рівень.
     Головною педагогічною метою мого досвіду є використання мультимедійних технологій на уроках світової літератури. Які ж переваги мультимедійного уроку я знайшла для себе? Перш за все, зацікавленість учнів уроком. Сучасні діти – це діти екранної інформації. Інформація екрану монітора, інтерактивної дошки, проектора, телевізора сприймається ними набагато краще, ніж книжна інформація. І це той важливий фактор, який я враховую при організації уроку.
     Мультимедіа дає можливість використовувати не просто наочність, а використовувати інформацію, відеозображення, звук для того, щоб матеріал, який вивчається, став доступнішим.
    Комп’ютер активізує розумову діяльність учнів, розвиває їхні спеціальні або загальні обдарованості, формує знання, стимулює пошук, творчість. Але досить важливим є етап підготовки до уроку. Тому я визначаю місце даної теми у програмі та вибираю оптимальні засоби структури навчального матеріалу.
    За рахунок більш раціональної організації робочого часу у середньому на 30% збільшується насиченість уроку, тому що інформація готується заздалегідь з добротним дизайном, а на уроці вона може з’являтися в потрібний момент. Економиться час, який я використовую для збільшення об’єму інформації, повторення і закріплення. Відповідно, діалог з класом і візуальний контакт не перериваються ні на секунду.
    Міняється естетика уроку, тому що я маю потужні інструменти зробити його більш привабливим за допомогою Power Point, Paint. net.    
    Крім того, я маю можливість тиражувати свої уроки, розміщувати їх на сайті школи, щоб ними користувалися учителі та учні.
    Дуже часто використовую комп’ютерні презентації. Це уроки з біографії письменників з багатим ілюстративним матеріалом, тести та ігри, що систематизують і узагальнюють пройдений матеріал. Наскільки цікавіше не просто прослухати розповідь учителя, але і побачити портрети людей, що оточували письменника, місця, з якими пов’язане його життя!
    У п’ятому класі вивчаємо «Пригоди Тома Сойєра» Марка Твена. Діти з великим бажанням та інтересом вивчають цей твір. Тому вважаю доцільним познайомити учнів з містечком, в якому жив Марк Твен, показати будинок, в якому пройшло дитинство письменника, будинок дівчинки, в яку закохався маленький Семюель, річку Місісіпі, бо, зрештою, всі ці місця і краєвиди автор перенесе у «Пригоди…», а дехто з рідних і знайомих стануть прототипами героїв  повісті. Певно, показати весь такий матеріал звичайної дошки буде замало, а от створена презентація – в самий раз.
    Люблю використовувати навчальні документальні біографічні фільми, що справляють велике враження на дітей, або ж відеофільми-історичні довідки про різних історичних особистостей, розповіді про картини за літературними творами, адже дуже часто приходиться на уроках літератури звертатися і до суміжних видів мистецтва. Зокрема, під час вивчення біографії великого російського письменника Л. М. Толстого по ходу лекції звертаюся до уривків д/ф «Мир Ясной Поляны» (реж. Луньков). А після перегляду зразу ж опитування за почутим і побаченим. Результат очевидний: учні не тільки відтворюють біографічні моменти життя, а й орієнтуються в особливостях філософії митця.
    Матеріали фонохрестоматії використовую з метою познайомити з голосом і манерою виконання знаменитих письменників і акторів. Наприклад, при вивченні в 11 класі творчості В. Маяковського пропоную учням прослухати виконання власних творів самим поетом. Це дає змогу краще зрозуміти стиль поета, особливості тематики. Інколи використовую такий вид роботи з метою еталонного прочитання, до якого варто прагнути. Наприклад, вірш С. Єсеніна «Шагане, ти моя, Шагане…» у виконанні актора Никоненко. Прекрасно підвищують інтерес до уроків літератури і до творчості поетів відеокліпи, створені за піснями на вірші, що вивчаються у шкільній програмі. При цьому я беру музику в сучасній обробці, що також допомагає наблизити поета до сучасного слухача, показати актуальність його поезії в наші дні. Цікавою є демонстрація кліпу на вірш В.Маяковського «Лілічці» у виконанні групи «Сплін».
    Учні на моїх уроках не просто споглядають якусь презентацію чи відеоролик, а ще й виконують заздалегідь запропоновані завдання. По ходу перегляду вони можуть записувати основні факти, дати або складати тезисний чи простий план, а це, в свою чергу, дає можливість розвивати загальнонавчальні вміння і навички.
    Поширеним є у моїй практиці перегляд фрагментів екранізації літературних творів. У кабінеті зібрана велика відеотека майже всіх програмних творів. Перегляд також супроводжується завданнями. Найбільш поширені:
- Які події передували даному моменту і які будуть далі?
- Чи співпадають ваші уявлення про героїв з авторськими?
- Які риси зовнішності героя взяли до уваги творці фільму?
- Чи правильно у фільмі передано інтер’єр, опис природи, костюми героїв?
    Можу давати завдання перед переглядом епізоду по змісту, а після перегляду вести бесіду з даних питань. Так, наприклад, на уроці додаткового читання за повістю М.Булгакова «Собаче серце» пропоную такі питання:
- Яке перше слово Шарикова і чому?
- Як перші слова характеризують Шарикова?
- Які емоції викликає Шариков?
- Випишіть приклади безграмотності Шарикова. Поясніть, як створюється комізм даної сцени?
    Таким чином, відеофрагменти використовуються як ілюстрації до твору, як співставлення авторської і режисерської інтерпретацій, художнього тексту і відеофрагмента.
    Важливим моментом у моїй роботі є заочні екскурсії – документальні фільми. По-перше, вони розширюють кругозір учнів. По-друге, це прекрасна відеопідтримка уроку. По-третє, рідко випадає можливість кому-небудь з дітей відвідати такі віддалені від нас місця як Париж, Відень, Петербург та ін. Тому ці екскурсії заміняють нам «живі». Застосовуючи такі види роботи на уроках, я прагну досягти динамічності і різноманітності.
    Мультимедійні технології можна застосовувати на любому етапі уроку та при різних типах уроків. Ось приміром, подача оглядових тем у школі зводиться до лекції учителя  та пасивного слухання учнів. За таких умов дитина запам’ятовує тільки 25% інформації. До того ж репродуктивний метод позбавляє учнів можливості виявляти індивідуальні творчі здібності. А от з використанням мультимедіа результат  буде набагато кращим. Для прикладу, на вступному уроці в 11 класі з теми «Історико-соціальне тло доби. Вплив філософських та інших концепцій на формування світобачення людини ХХ століття» є можливість не тільки структурувати складний теоретичний матеріал в логічні групи, а й виділити в кожній з них головне, звернути увагу на історичні особливості цього часу, ілюструвати сухий теоретичний матеріал зразками живопису, кіномистецтва.
    Для мене як для учителя є важливим сформувати у моїх вихованців такі риси особистості, які в майбутньому допоможуть їм успішно адаптуватися в суспільстві. А ці завдання значною мірою забезпечуються міжпредметними зв’язками в змісті освіти. Працюючи з мультимедійними технологіями, я маю безмежний простір для міжпредметних зв’язків. Тільки за умов поєднання елементів різних предметів на уроках літератури я маю змогу розкрити учням природу і суть життя.
    Для себе я виділяю чотири критерії відбору міжпредметних зв’язків, відбору фактів, явищ:
Ø Це ті факти і явища, без яких неможливо вивчити предмет (наприклад, для повісті М.Гоголя «Тарас Бульба» - це історія Запорізької Січі, боротьба українського народу з польською шляхтою; для філософської лірики Ф.Тютчева – представлення натурфілософії Шеллінга);
Ø Ті, які пояснюють, ілюструють матеріал (вивчаючи романтизм,  звертаємося з учнями не тільки до творів літератури, а й живопису, скульптури, архітектури і т.д.);
Ø Ті, що викликають емоційний вплив (знайомство з творчістю Пауля Целана починається з кадрів документального фільму про концтабори: це сприяє більш глибокому розумінню поезії «Фуга смерті»);
Ø Це використання прийомів навчально-продуктивної діяльності і навиків, сформованих на уроках з інших предметів.
   Приклад. Завдання: вибрати вірш Б.Пастернака, який найбільше сподобався, оформити ілюстративно (дібрати зоровий образ із галереї художників-імпресіоністів)  і озвучити (підібрати музичний супровід) (інформатика+художня культура+музика).
   Інформаційні технології починаю використовувати з 5 класу, бо якраз у дітей цього віку ефективність засвоєння матеріалу дуже залежить від його візуалізації. Вони люблять працювати з ілюстраціями, слухати музику, заповняти таблиці чи схеми, аналізувати уривки фільмів. Через презентацію вони краще сприймають складні теоретичні поняття, тому що акцент робиться на яскравості графіки й анімаціях. Спеціальні відеоефекти «оживляють» нецікавий, але обов’язковий для вивчення матеріал, а якщо його подавати в ігровій формі, то це буде сприяти їх глибшому засвоєнню. Звісно, тут теж треба йти від легшого до складнішого. Спочатку дітей вчу працювати з готовими таблицями, схемами, пізніше учні можуть самостійно їх заповнювати, а надалі і складати власні алгоритми.
    Комп’ютер дає можливість використовувати велику кількість ілюстрацій до творів. Діти складають ілюстрації у хронологічній послідовності відповідно до епізодів, зображених на них, чи переказують уривок твору згідно зображення, або пишуть план.
    Комп’ютер допомагає мені залучати учнів до проектної діяльності. Зокрема, особливий інтерес для школярів представляє систематизація матеріалу, взятого як з навчальних посібників, так  і з Internet, демонстрація його у вигляді презентацій. Це, в свою чергу, оживляє навчальний процес, розвиває різностороннє мислення учнів, дозволяє реалізувати індивідуальне сприйняття отриманої інформації. Мультимедійні презентації дають можливість відобразити асоціації, що виникли  в учня за читанням художнього тексту. Дитина по-новому, використовуючи свою уяву, відкриває для себе безмежний світ літератури, повний образів, фарб, звуків. Також учні мають більше можливостей для організації самостійної дослідницької, пошукової діяльності. Створюючи, наприклад,  презентацію з теми «Бальзак і Україна», учень розвиває навички володіння інформаційною культурою, розкриває власні індивідуальні особливості, захоплюється азартом пошуку, переживає емоційно за долю письменника і його коханої Евеліни Ганської, розширює свої знання географії, історії. Разом з тим учень засвоює навички:
-         Створення і редагування електронних презентацій;
-         Відбір і розміщення на слайді матеріалу для електронної презентації;
-         Демонстрації електронної презентації, яка ілюструє публічний виступ.
Учень отримує досвід:
 -         Відбору матеріалу для презентації з теми свого проекту;
-         Використання інформації, що міститься в мультимедійних продуктах, для вирішення своїх завдань;
-       Створення презентацій в програмі MS Power Point. Виконуючи «творче оформлення» теми з літератури, дитина показує глибину усвідомленості матеріалу. Гармонійне поєднання тексту, ілюстрацій і звуків, продемонструє, як вона бачить і чує тему.
    Та і в цій роботі існують свої проблеми. Готуючи презентаційний матеріал, учні часто використовують якомога більше всякого матеріалу, не задумуючись над тим, чи допомагає він досягти поставленої мети. Буває, надміру захоплюються анімаційними ефектами, що ускладнює сприймання зображення. Трапляється, що озвучення не відповідає стилю, часу, а текст містить багато орфографічних помилок.  Тому всякий матеріал, що має демонструватися на уроці, мною ретельно перевіряється, разом з учнями виправляємо, переробляємо. І тут важливо, щоб усе відбувалося у досить тактовній і коректній формі, аби не образити і не принизити дитину. Учні з розумінням відносяться до моїх зауважень, коригують свої роботи, бо, зрештою, від цього залежить їхня оцінка.
    Крім того, важливо не забувати: уроки літератури – для вивчення саме літератури, і твір письменника не можуть замінити ніякі фільми чи відеокліпи. Мультимедійні технології виконують допоміжну функцію, щоб досягти більшого ефекту у сприйманні та розумінні літературного твору. Не варто навчальний кабінет перетворювати у кінозал чи дискотеку. Слід ретельно продумувати місце, час, доцільність використання комп’ютерної інформації на уроці.  Тільки за такої умови учитель досягне ефективності своєї роботи, а уміння, набуті учнем у процесі роботи з мультимедіа, допоможуть в майбутньому стати успішним в будь-якій професійній діяльності. Я вважаю, що інформаційні технології є хорошим помічником учителю літератури наряду з іншими засобами навчання. Підготовка і проведення уроків з комп’ютерною підтримкою вимагають від учителя багато часу і терпіння, створюють певні незручності організаційного характеру, проте такі уроки приносять більше задоволення і учням, і учителю. Сьогодні мережа Internet пропонує багато інформації, якою можуть скористатися учитель та учні.
   Слід відмітити, що форми роботи з мультимедіа стали буденними і звичними  у моїй практиці, тому що проводити такі уроки – справа проста, приємна і ефективна. Прагну в повній мірі виконувати завдання методики літератури, яке сьогодні полягає в тому, щоб об’єднати «класичні»  підходи до засвоєння знань з сучасними комп’ютерними засобами.              
Категорія: Мої статті | Додав: ладижанка (22.03.2011)
Переглядів: 8834 | Коментарі: 2 | Рейтинг: 4.5/8
Всього коментарів: 1
1 Вася  
0
Очень интересная статья. Можно почерпнуть много полезного.

Ім`я *:
Email *:
Код *:
Корисні сайти

Моя кнопка

Аудіо
Відпочинь!

Сайт учителя світової літератури
Зробити безкоштовний сайт з uCoz