Кейс-урок: Анатомія жадібності (за повістю О. де Бальзака «Гобсек») (з використанням методики «перевернутого класу»)
Мета уроку: на прикладі образу Гобсека розкрити проблему жадібності; навчитися розпізнавати палітру відчуттів людської душі, виховувати позитивні якості характеру; розвивати навички пошукової діяльності в Інтернеті, відбору необхідної інформації.
Обладнання. Список пошукових посилань до уроку-кейсу, мультимедійний дидактичний матеріал, планшети, смартфони, фрагмент фільму «Большая перемена»
Хід уроку
Щасливий не той, у кого багато є, а той, кому вистачає.
Прислів’я
І. Організаційний момент.
Слово вчителя. Урок хочу розпочати з анекдоту. Приходить хворий до лікаря : «Докторе, докторе дайте мені таблеток від жадібності і побільше, побільше, побільше…»
Жадібність, без сумніву, одна з самих розповсюджених (і небезпечних) духовних пристрастей, яка до того ж глибоко вкоренилась у людські серця. І справді, хто з нас не хоче мати багато грошей, добре заробляти, їздити на дорогій машині, жити у великому будинку? А таки всі ми грішники і саме жадібність є одним з наших головних гріхів. Навіть не то що гріхів, а гріховних пристрастей, адже саме вона, та жадібність породжує силу силенну всіляких паскудних вчинків (похідних грішків): крадіжки, злочини, шахрайства, обмани, пограбування, навіть війни (по суті будь-яка війна – те саме пограбування, але у глобальному масштабі, на рівні країн).
Сьогодні ми з вами попрацюємо над темою «Анатомія жадібності» за повістю Бальзака «Гобсек» (учні записують до зошитів)
(Жадібність, захланність — (рос. алчность, лат. avaritia, грец. filarguria) — жага до здобування чи купування, іншими словами жадання наживи, користолюбство. Жадібність чи захланність - один із семи смертельних гріхів, це - будь-яка схильність до надмірності й нестриманості)
- Які синоніми є до цього слова? (діти працюють у зошитах самостійно, потім зачитують)
(Жадібність – пожадливість, запопадливість, ненаситність, невситимість, ласість, жадність, жадливість, жаденність, ненажерливість, загребущість, користолюбність, меркантильність, шкурництво, скупість, скнарість, спраглість, невситимість, захланність).
- Для вирішення даної проблеми на уроці у нас будуть працювати групи: історики, знавці етики, медики (які знають, як жадібність впливає на здоров’я людини), психологи, економісти, критики.
ІІ. Актуалізація вивченого.
- Бесіда:
- Які твори з «Людської комедії» вам відомі, де автор торкається цієї теми?
- Яка історія створення «Гобсека»?
- Чи знає історія жадібних людей?
ІІІ. Виконання кейсових завдань.
- Як і чому Гобсек став жадібним?
- Які риси характеру притаманні Гобсекові-скнарі?
- Які слова і чому використовує автор, описуючи Гобсека?
- Чи в повісті один такий Гобсек?
- Які вчинки робили герої повісті через жадібність?
- Які письменники, в яких творах піднімали проблему жадібності?
- Я попрошу включитися в роботу експертів з етики. Чи може жадібність зіпсувати життя людини і зробити її непривабливою для оточуючих?
- Якою людиною був Гобсек з точки зору етики?
- Що нам скажуть психологи? Якою є жадібна людина з точи зору психології?
- Що з цього притаманне Гобсекові?
- Продемонструйте, будь ласка, приклад хворої і патологічної жадібності
(перегляд відео https://www.youtube.com/watch?v=LS0IWN_o4WQ&feature=player_embedded ).
- Чи є щось спільне у героя з відеоролика з Гобсеком?
- Саме час послухати медиків, які знають, як жадібність впливає на здоров’я людини.
(демонстрація слайдів презентації)
- Наскільки великою була залежність Гобсека від адреналіну?
- Чи діагностували ви якісь хвороби у Гобсека?
- Для того, щоб дати відповідь на питання жадібний Гобсек чи просто ощадлива людина, пропоную заслухати експертів з економіки. Будь ласка, прокоментуйте поведінку Гобсека.
- Яка функція грошей і чи виконують вони свою функцію у руках Гобсека?
- Яку формулу жадібності ви запропонуєте?
- Гобсек – ощадливий чи жадібний?
- Чи міг змінитися Гобсек? (робота за ПАДН-формулою
П (позиція) – «Я вважаю, що…»
А (аргумент) – «Тому що…»
Д (докази) – «Я можу це довести на прикладі…»
Н (наслідок) – «Тому я роблю висновок, що…»)
ІV. Підсумки.
1. Складання пам’ятки «Як не потрапити в сіті жадібності» .
- Прошу кожну групу долучитися до створення пам’ятки (кожна група дає свої рекомендації, які записуються на дошці)
2. Робота з епіграфом.
- Лейтмотивом пройшло через наш урок прислів’я, що є епіграфом до уроку. Як ви його розумієте?
3. Заключне слово вчителя.
Д/З: Скласти сенкан «Жадібність»; читати «Ревізор» Гоголя.
Додаток 1
Кейс-завдання
- Чому Гобсек став жадібним?
- Які риси характеру в нього це породило?
- Аналіз героя з точки зору етики, психології, медицини.
- Наскільки поширене це явище у повісті та його актуальність у людському суспільстві?
- Гобсек – ощадливий чи жадібний?
Чи міг змінитися Гобсек?
Додаток 2
Завдання для істориків:
- Дізнайтеся історію створення Бальзаком повісті «Гобсек».
- Знайдіть приклади скнар в історії та сучасності.
- Що ви порекомендуєте, щоб позбутися жадібності?
Завдання для знавців етики:
- Чи може жадібність зіпсувати життя людини і зробити її непривабливою для оточуючих?
- Якою людиною був Гобсек з точки зору етики?
- Що ви порекомендуєте, щоб позбутися жадібності?
Завдання для критиків:
- Як Гобсек став жадібним?
- Які риси характеру притаманні Гобсекові-скнарі?
- Які слова і чому використовує автор, описуючи Гобсека?
- Чи в повісті один такий Гобсек?
- Які вчинки робили герої повісті через жадібність?
- Які письменники, в яких творах піднімали проблему жадібності?
- Що ви порекомендуєте, щоб позбутися жадібності?
Завдання для психологів:
- Якою є жадібна людина з точи зору психології?
- Що з цього притаманне Гобсекові?
- Підготувати зразок хворої і патологічної жадібності (відео).
- Що ви порекомендуєте, щоб позбутися жадібності?
Завдання для медиків:
- Як пов’язана жадібність зі здоров’ям людини?
(проілюструвати таблицею, малюнками, відео чи презентацією)
- Чи діагностували ви якісь хвороби у Гобсека?
- Наскільки великою була залежність Гобсека від адреналіну?
- Що ви порекомендуєте, щоб позбутися жадібності?
Завдання для економістів:
- Як ви прокоментуєте поведінку Гобсека з точки зору економіки?
- Яка функція грошей і чи виконують вони свою функцію у руках Гобсека?
- Придумайте формулу жадібності.
- Що ви порекомендуєте, щоб позбутися жадібності?
|