Зарубіжник.

Сайт Рахнянської Н.Ф.

Меню сайта
Форма входу
Категорії розділу
Мої статті [4]
Уроки зі світової літератури [17]
Авторські розробки уроків
Кращі творчі роботи учнів [3]
Методика [3]
Посміхніться!

Форум немовлят

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Головна » Статті » Мої статті

Ілюстрації на уроках світової літератури

Відомий дитячий поет С. Я.Маршак писав, що майже у кожній книзі для дітей, особливо для маленьких, — два автори: один із них — письменник, другий — художник.

Тому мистецтво бути серйозним та вишуканим читачем включає в себе, крім доброго знання тексту твору, ще й вміння сприймати та оцінювати ілюстрації до книги.

Історія ілюстрацій до творів нараховує майже декілька століть. Педагоги різних поколінь звертали увагу на значення ілюстрацій у процесі виховання читача, адже ілюстрації здатні загострити емоційне сприйняття, розвивати асоціативне й образне мислення, поглибити і розширити уяву про образотворче мистецтво, так як ілюстрація у книзі — це часто перша картинна галерея на дому.

Видатний педагог К.Д. Ушинський вважав ілюстрацію одним із найважливіших засобів виховання і навчання і висував перед ілюстраторами вимоги органічно поєднувати пізнавальне начало у книзі для дітей з началом художнім. С.Маршак наголошував, що ілюстрація «не повинна дублювати авторську думку в тексті, вона має надавати дитині додаткові переживання». А інший поет, М. Заболоцький, писав: 

Любите живопись, поэты!

Лишь ей, единственной, дано

Души изменчивой приметы

Переносить на полотно.

Не секрет, що учні сприймають книгу на слух і на «зір». І зорова інформація, як стверджують учені, у багато разів перевищує можливості слухової. І поки письменники, художники, мистецтвознавці та педагоги сперечаються над тим, якою ж має бути ілюстрація у художній книзі, наші учні із задоволенням та зацікавленістю розглядають різноманітні ілюстрації до творів.

Дійсно, мабуть, немає необхідності переконувати когось у тому, що ілюстрації у книзі не тільки допомагають читачу при першому читанні, а й взагалі доповнюють, узагальнюють сприйняття твору, підсилюють враження від твору в цілому.

Враховуючи все сказане, досить актуальним та доцільним є використання ілюстрацій різних авторів на уроках світової літератури.

Серед видів робіт з ілюстрацією можна виділити такі:

      розгляд ілюстрації до твору та роздуми над тим, чи так уявляли учні ці сцени творів та їх героїв;

      коментар учителя з використанням ілюстрацій до твору;

      співставлення ілюстрацій різних авторів до твору;

      створення проблемної ситуації на основі ілюстрацій до твору;

      письмова робота на прочитаний твір з використанням ілюстрації до нього.


Так, наприклад, на уроці позакласного читання при вивченні казки А.Ліндгрен «Пеппі Довгапанчоха» учням можна запропонувати розглянути ілюстрацію до книги шведської художниці Інгрід Ванг - Нюман, на якій Пеппі виносить із вілли «Хованка» на руках коня, та запросити замислитися над тим, чи такою уявляли вони Пеппі, чи схожа вона на ту дівчинку, опис якої ми знаходимо у тексті: «Ось який вона мала вигляд: морквяного кольору волосся, цупке заплетене в дві кіски, що стирчало, мов палички, ніс картоплиною, весь поцяткований ластовинням, великий рот із білими здоровими зубами. А вбрана вона була просто-таки химерно, Пеппі сама пошила собі сукенку. Сукенка мала бути блакитною, та блакитної матерії не вистачило, тому Пеппі в кількох місцях подоточувала червоні клапті. На довгі, худі ноги вона понатягувала довгі панчохи — одну руду, другу чорну, а чорні черевики були рівно вдвічі довші за її ступні.»

Можна також запропонувати учням подумати над тим, що вони порекомендували б художниці, якби мали таку можливість, змінити в ілюстрації і чому.

При вивченні повісті Оноре де Бальзака «Гобсек», запропонувавши учням розглянути ілюстрацію до твору художника М. Майофіса, можна перевірити, наскільки уважно старшокласники прочитали твір, чи приділяють вони увагу деталям художніх описів зовнішності та інтер'єру. Так, завдання підібрати цитати, які можна було б підписати під цією ілюстрацію, дають можливість ще раз звернути увагу на роль художньої деталі у розкритті образу. Підписи, які підберуть учні до ілюстрації, такі як: «... його жовтава блідість скидалася на колір срібла, з якого облупилася позолота. Волосся в мого лихваря було гладеньке, акуратно причесане, із сивиною попелясто-сірого кольору. Риси обличчя, незворушного, як у Талейрана, здавалися відлитими в бронзі. Оченята, жовті, як у куниці, були майже без вій і боялися світла; але дашок старого кашкета надійно захищав їх від нього. Гострий ніс, подовбаний на кінчику віспою, скидався на свердлик, а губи були тонкі, як у алхіміків або старих карликів, зображених на картинах Рембрандта і Метсю»; «...кімната була захаращена меблями, срібними виробами, лампами, картинами, вазами, книгами, чудовими гравюрами без рам, загорнутими в трубку, і найрізноманітнішими рідкісними речами» — мають спонукати учнів до уважного, повільного читання, зосередження уваги на всіх елементах художньої структури твору.

Як бачимо, такий вид роботи на уроці світової літератури, як розгляд ілюстрацій до твору та роздуми над тим, чи так уявляли учні ці сцени та їх героїв, коли читали його, направлений на читання та перечитування твору і водночас розвиває творчі здібності учнів, а вчителю дає можливість перевірити, наскільки уважно школярі прочитали твір і чи готові вони до його аналізу (елементам аналізу).

При вивченні казки Шарля Перро «Попелюшка» можна запропонувати учням озвучити ілюстрацію діалогом. Це завдання допомагає перевірити виразне читання казки, знання змісту твору.

Ще один вид роботи з ілюстрацією до художнього твору на уроці світової літератури — це коментар учителя з використанням ілюстрацій до твору.

Наприклад, при вивченні казки-притчі Антуана де Сент-Екзюпері «Маленький принц», під час повідомлення біографії А. де Сент-Екзюпері можна запропонувати учням розглянути малюнки автора до казки і розказати про те, що з дитинства в Антуана виявляється різноманітність обдарувань. Він рано починає писати вірші, любить музику, грає на скрипці і добре малює. Мабуть, тому малюнки Екзюпері до казки стали невід'ємні від тексту і сприймаються з ним як одне ціле.

Усього у творі ми бачимо 47 малюнків. Як видно із самих ілюстрацій, акварелі Сент-Екзюпері стилізовані (наслідувані за взірцем) під дитячу ма­неру малювання—в них ми бачимо навмисно спрощені лінії, «наївні» диспропорції фігур. Але це — саме стилізація, а не механічне повторення малюнка дитини — у дитини лінії, як правило, проводяться менш впевненою рукою, пропорції порушуються частіше. Тобто таке поєднання «дитячості» та «дорослості» в ілюстраціях допомагає нам осмислити головну ідею казки.

А на уроці позакласного читання при вивченні оповідання Е.Сетона- Томпсона «Лобо», коментуючи майстерність пейзажу, портретних характеристик, різноманітність виразних засобів, використовуючи ілюстрації письменника до твору, доцільно повідомити учням, що у 70-ті роки Ернст Сетон-Томпсон почав з натури малювати звірів та птахів, передаючи не тільки їхні характерні пози, деталі крил, ланцюжки кроків, забарвлення хутра, силу, але і характер тварин, їхній настрій. Цікаво, що після закінчення Торонтського коледжу мистецтв (1879) письменник був нагороджений золотою медаллю «За значні успіхи в живопису», отримав можливість удосконалювати майстерність у Лондоні, вивчати образотворче мистецтво у Парижі, Нью-Йорку.

Таким чином, коментар з використанням ілюстрацій до твору збагачує учнів досвідом сприйняття іншого виду мистецтва, сприяє поглибленню і розширенню уяви про живопис, показує взаємодію літератури і образотворчого мистецтва, позитивно впливає на бажання прочитати художній твір.

Цікавим видом роботи на уроці світової літератури буде співставлення ілюстрацій різних авторів до твору. Те, як учні оцінять ілюстрації, якій віддадуть перевагу, аргументуючи свою думку, все це покаже, наскільки глибоко та серйозно вони прочитали твір.

Так, вивчаючи японську поезію, можна запропонувати учням ілюстрації їхніх попередників, зроблені на основі вражень від прочитаних хоку.

Використовуючи теоретичні знання про цей поетичний жанр, учні аналізують ілюстрації і вибирають ті, які відповідають особливостям хоку.

Ще один вид роботи з ілюстраціями до книги на уроках літератури — це створення проблемної ситуації на основі ілюстрацій до твору.

Наприклад, при вивченні роману О.Пушкіна «Євгеній Онєгін» доречно використати відомі ілюстрації до твору Миколи Кузьміна. Розповідаючи про художника, можна повідомити учням, що творчість М.Кузьміна визнана у всьому світі, так як книги з його ілюстраціями виходять у різних країнах. Його робота у 1928-1932 роках над ілюстраціями до «Євгенія Онєгіна», надрукованими у видавництві «Асасіетіа» до 100-річчя першої публікації роману у віршах, а саме: понад 150 малюнків, була удостоєна Золотої медалі на Міжнародній виставці у Парижі. Книга мала щасливу долю, була неодноразово перевидана, а пушкінська тема назавжди увійшла у творче життя художника. Цікаво, що вперше був представлений первісний варіант найулюбленішого художником подвійного портрета Онєгіна і Пушкіна. Для М.Кузьміна було природним звертання до традиції малюнків самого Пушкіна, саме під час роботи художника над «Онєгіним» і відбувалася розшифровка малюнків на полях рукопису. Однак дослідники відмічають, що у М.Кузьміна нечасто зустрічаються розгорнуті у побутовому плані епізоди та сцени, що передають сюжет твору. Художник прагне передати те, що залишилося між рядками, що сказано автором начебто побіжно. Тобто не дію, а авторську думку змальовує М.Кузьмін. Формулу його мистецтва можна висловити у словах: не цитата, а асоціація, яку визиває слово письменника. І тут доречно у класі поставити таке проблемне запитання: «Чи згодні ви з думкою дослідників творчості М.Кузьміна? І, взагалі, чи може художник-ілюстратор висловлювати у своїх малюнках свою позицію, своє бачення того чи іншого образу чи якоїсь сцени? Чи, можливо, він має бути «об'єктивним» і повинен чітко змальовувати те, що написано письменником?»

Таке проблемне запитання, скоріш за все, викличе різні відповіді, можливо, взагалі приведе до дискусії про індивідуальність сприйняття і розуміння художнього твору. Таким чином, у даному випадку ілюстрація забезпечує можливість самостійного пошуку, розв'язання достатньо складних пізнавальних задач, формування навичок дослідження, співставлення та узагальнення.

Цікавим видом роботи з ілюстраціями до тексту може стати письмова робота на прочитаний твір з використанням ілюстрацій до нього.

Так, при вивченні повісті Миколи Гоголя «Тарас Бульба» на уроці розвитку мовлення під час підготовки до творчої роботи на тему: «Нет из нас никого, равного ему в доблести» можна використати ілюстрацію до твору художника Є. Кибрика. Необхідно разом з учнями уважно розглянути малюнок, вчити школярів визначати смисловий центр ілюстрації, оцінювати окремі деталі. Доречно запропонувати декілька запитань, що будуть націлювати учнів і допоможуть їм підготуватися до письмової роботи. Наприклад, такі запитання: «Розгляньте, будь ласка, ілюстрацію художника Є. Кибрика. Що відображено на ній? Як художник передає мужність го­ловного героя? Завдяки яким деталям малюнка ми відчуваємо стійку волю і героїзм Тараса? Які риси характеру Тараса Бульби зумів передати художник?»

Така серія запитань допоможе учням уважно розглянути ілюстрацію, можливо, розставить акценти для кращого розуміння образу, підготує до письмової роботи.

При вивченні творчості Ф.М.Достоєвського певний аспект у розкритті образів письменника будуть мати ілюстрації Іллі Глазунова. Цінний наочний і змістовний матеріал учитель може отримати, використавши фотоальбом «Образы Ф.М.Достоевского в иллюстрациях Ильи Глазунова». В ілюстраціях Глазунова ми маємо виняткові риси, основні положення, які допомагають зрозуміти героїв Достоєвського. Роботи, присвячені Достоєвському, мають величезний успіх на всіх міжнародних виставках художника, якого, до речі, називають «Достоєвським живопису». Вони включені в експозиції Третяковської галереї, Російського музею, музею Ф.М.Достоєвського в Москві. Ці роботи неодноразово експонувалися на виставках у Римі, Мадриді, Парижі та багатьох інших столицях світу.

Взагалі, Ф.М. Достоєвський — улюблений письменник Іллі Глазунова. «Коли я працював над образами Достоєвського, мені хотілося, на відміну від звичайного зрозумілого слова «ілюстрація», трансформувати світ ідей Достоєвського, створити людей-ідеєносіїв. У самій фактурі своїх робіт мені хотілося передати похмуро-контрастну атмосферу духовного горіння, боротьбу світла та темряви, яка, на моє глибоке переконання, є стихією Достоєвського», — каже Ілля Глазунов.

Тому природно буде при вивчені роману «Злочин і кара» взагалі, і під час письмової роботи зокрема, використати ілюстрації Іллі Глазунова до роману. Готуючи теми творчих робіт, слід підібрати до кожної — відповідну ілюстрацію, що допоможе найбільш глибоко розкрити й оцінити образ. Наведемо перелік тем, які словесник може проілюструвати чудовими роботами художника: «На чьей стороне истина?» (Правда Раскольнікова та правда Соні); «Один день Родіона Раскольнікова»; «Я не тебе поклонился, я всему страданию человеческому поклонился...»; «Груда мертвых камней, где человеку некуда идти» (Петербург Достоєвського); «Страждалець за людство чи невдалий Наполеон?» (Образ Раскольнікова в романі).

У даному випадку сам процес співставлення слова письменника із зоровим образом, створеним завдяки ілюстраціям, надає виняткові можливості особливого розуміння твору.

Таким чином, чітко продумана і організована робота з ілюстраціями до творів на уроках зарубіжної літератури має можливість збагатити читацьке сприйняття, поглибити його та розширити.

Категорія: Мої статті | Додав: ладижанка (05.04.2011) | Автор: Рахнянська Н.Ф.
Переглядів: 5297 | Коментарі: 1 | Теги: методика, ілюстрації | Рейтинг: 3.0/2
Всього коментарів: 1
1  
Quote
взагалі, чи може художник-ілюстратор висловлювати у своїх малюнках свою позицію, своє бачення того чи іншого образу чи якоїсь сцени? Чи, можливо, він має бути «об'єктивним» і повинен чітко змальовувати те, що написано письменником?»


Захоплююсь Вами все більше, flower flower саме думала про таке провокативне запитання... А тут стільки відразу інформації, які ілюстрації використати:)

Ім`я *:
Email *:
Код *:
Корисні сайти

Моя кнопка

Аудіо
Відпочинь!

Сайт учителя світової літератури
Зробити безкоштовний сайт з uCoz